ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΟΝ-ΤΙΚΙ

03/05/2009


Δεν είναι λίγες οι φορές που μου απευθύνονται ερωτήσεις για πιθανή πολιτισμική σχέση μεταξύ Παλαιού(Ευρασία) και Νέου Κόσμου(Αμερική).

Μάλιστα, όταν η απάντηση μου είναι καταφατική τότε η αμέσως επόμενη αγωνιώδης ερώτηση εντοπίζεται στον τρόπο επαφής μεταξύ τόσο μακρινών, γεωγραφικά, πολιτισμών.
Κι όμως η απόδειξη μίας τέτοιας επαφής δεν έγκειται σε παραμυθολογικές θεωρίες ούτε σε εσκεμμένα ψεύδη αλλά σε απτά δεδομένα. Αυτά τα δεδομένα υπάρχουν και το μόνο που απαιτείται, είναι να τα…επισκεφθούμε.
Η μακρινή Νορβηγία αγκαλιάζει με θαλπωρή, ένα υπέροχο μικρό μουσείο με τον τίτλο “Kon-Tiki Museet”. Ευτυχώς για το “ανήσυχο” ερευνητικό κοινό, το μουσείο δεν είναι δύσκολο να εντοπιστεί. Πριν μπούμε όμως στις λεπτομέρειες του μουσείου, ας αναφερθούμε επιγραμματικά στον ρόλο ύπαρξης του.
Η Νορβηγία ήδη από την εποχή των Vikings(στο μουσείο των οποίων θα έχουμε σύντομα αφιέρωμα) αποτέλεσε τη μητέρα πατρίδα των μεγαλύτερων θαλασσοπόρων που γνώρισε η ανθρωπότητα. Προσωπικότητες όπως οι Amundsen και Heyerdahl γεννήθηκαν κι ανδρώθηκαν στην χώρα “του ανεξίτηλου ενθουσιασμού”(Mauricio Obregon, “Beyond the Edge of the Sea”, Modern Library, 2002).
Αυτός που θα μας απασχολήσει, δεν είναι άλλος από τον Thor Heyerdahl(1914-2002). Αναμφισβήτητα υπήρξε ο διασημότερος εναλλακτικός εξερευνητής του προηγουμένου αιώνα, ανοίγοντας το δρόμο για δεκάδες μεταγενέστερους συγγραφείς, οι οποίοι βασιζόμενοι σ τα συμπεράσματα των ταξιδιών του Heyerdahl, δημιούργησαν τις δικές τους θεωρίες(χαρακτηριστικότερο παράδειγμα ο Graham Hancock). Εγγενής του πόθος, η απόδειξη της επαφής των αρχαίων πολιτισμών μέσω θαλάσσιων οδών. Με μία σειρά επιτυχημένων αποστολών, ο Heyerdahl, κατάφερε όντως να αποδείξει πως οι πολιτισμοί του παρελθόντος διέθεταν την απαραίτητη τεχνογνωσία για τέλεση υπερατλαντικών ταξιδιών.
Χρησιμοποιώντας μονάχα υλικά διαθέσιμα στους παρελθόντες πολιτισμούς, κατασκεύασε μία σειρά από μικρά ιστιοφόρα(κυρίως από καλάμι) με τα οποία και κατέπλευσε τους Ωκεανούς. Το 1947 καταφθάνει ύστερα από μυριάδες δεινά στις ακτές της Πολυνησιακής Raroia έχοντας ξεκινήσει από το λιμάνι Callao στο Περού. Μάλιστα η κινηματογράφηση της Kon-Tiki Expedition απέφερε δύο βραβεία Oscar στον ίδιο τον Haterdahl. Ακολούθησε έπειτα, μία σειρά αποστολών τόσο προ το νησί του Πάσχα αλλά και δια μέσω του Ατλαντικού Ωκεανού(από το Μαρόκο προς το Ελ Σαλβαδόρ, μόνο με χρήση πλοιαρίων από πάπυρο). Σ’ αυτό τον ορκισμένο λάτρη των περιπετειών είναι αφιερωμένο το μουσείο Κον-Τίκι.
Περνώντας τώρα στο ίδιο το μουσείο, πρέπει εξ αρχής να τονίσουμε πως η πρόσβαση σ’ αυτό είναι από τις πλέον εύκολες που θα συναντήσουμε γενικώς από δω κι εμπρός στις επιτόπιες εξερευνήσεις μας. Έχοντας τακτοποιηθεί στο μουσείο της επιλογής μας στο Όσλο(μη διστάσετε να επιλέξετε ξενοδοχείο στο κέντρο της πόλης. Μπορεί βέβαια η τιμή τους να είναι σχετικά ακριβή αλλά θα σας ικανοποιήσουν πλήρως. Προσωπικά διέμενα στο Thon Hotel Gyldenlove, το οποίο και σας προτείνω) κατευθυνόμαστε προς το κέντρο της πόλης και ειδικότερα, εντοπίζουμε τη στάση που βρίσκεται απέναντι από το Hard Rock Café. Εκεί αναμένουμε το λεωφορείο με τον αριθμό 30 που θα μας αφήσει ακριβώς μπροστά στην είσοδο του Μουσείου. Θα σας πρότεινα να επισκεφθείτε το μουσείο από μόνοι σας, δίχως να οργανωθείτε σε κάποιο από τα τοπικά group που ξεναγούν στο μουσείο. Η βιασύνη των τοπικών ξεναγών είναι μνημειώδης!
Έπειτα από τις επιβεβλημένες φωτογραφίες μας έξω από τον χώρο του μουσείου, εισερχόμαστε στα ενδότερα όπου πρέπει να καταβάλουμε το ποσό των επτά ευρώ(μη φοβάστε, στους πολιτιστικούς χώρους της Νορβηγίας, το ευρώ γίνεται αποδεκτό μ’ ευχαρίστηση). Έπειτα αρχίζει και το κύριο μέρος των εκθεμάτων. Με πρώτο και καλύτερο το σκάφος Κον-Τίκι να υψώνεται μπροστά μας και με τη δραματοποιημένη μουσική που αντηχεί από τα ηχεία του μουσείου, αισθανόμαστε σαν ένα άλλο πλήρωμα υπό την καθοδήγηση του Heyerdahl. Συνεχίζοντας την περιήγηση μας, εντοπίζουμε το σκάφος Ra 2 το οποίο και ταξίδεψε στον Ατλαντικό Ωκεανό, βασιζόμενο αυστηρά σε Αιγυπτιακή τεχνογνωσία.
Έχοντας απολαύσει τα δύο πλοιάρια καθώς και τα πολλά μικρότερα, Πολυνησιακά κυρίως, ειδώλια προχωράμε στο στολίδι εναλλακτικής αρχαιολογίας του μουσείου. Μία μικρή ξύλινη πλακέτα, εγχάρακτη με τη μορφή ενός αρχαίου Αιγυπτιακού πλοιαρίου. Η πινακίδα εννοείται πως δεν είναι αρχαία(όπως τελείως εσκεμμένα παρουσιάζεται από μερικούς συγγραφείς) αλλά αποδεικνύει την πίστη του Heyerdahl για επικοινωνία μεταξύ των ηπείρων κατά την αρχαιότητα. Αποχωρώντας από το μουσείο, γεμάτοι από περιπετειώδεις πνευματικές αναζητήσεις, καλό είναι πρώτα να περάσουμε από το μικρό Souvenir shop όπου θα βρούμε όλα τα βιβλία που συνέγραψε ο Heyerdahl, σε λογικότατες τιμές(αρκετά φθηνότερα απ’ ότι στο Amazon). Σταθείτε ένα λεπτό δίπλα στις γιγαντιαίες κεφαλές-ακριβή αντίγραφα από τη νήσο του Πάσχα, αποτίστε φόρο τιμής στο μεγαλείο των Πολυνησιακών πολιτισμών και οδηγηθείτε στην έξοδο από την μαγική ατμόσφαιρα των εξερευνήσεων στον καθημερινό μας κόσμο, τον κόσμο που αδημονεί να εγκολπώσει στη ζωή μας κι άλλους πολυμήχανους άνδρες…

Προσωπικό φωτογραφικό υλικό:

0 comments:

Post a comment